سبک زندگی اسلامی
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما
به وبلاگ من خوش آمدید
ورود اعضای سایت
نام کاربری
رمز عبور

آمار سایت
» آمار کاربران
» افراد آنلاین : 1
» اعضای آنلاین : 0
» تعداد اعضا : 0

» عضو شوید
» ارسال کلمه عبور


» آمار مطالب
» کل مطالب : 17
» کل نظرات : 3

» آمار بازدید
» بازدید امروز : 35 نفر
» باردید دیروز : 1 نفر
» ورودی امروز گوگل : 4
» ورودی گوگل دیروز : 0
» بازدید هفته : 81 نفر
» بازدید ماه : 81 نفر
» بازدید سال : 274 نفر
» بازدید کلی : 7682 نفر
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
دیگر امکانات

.

پرده خوش امد گویی
قرآن آنلاین
قالب وبلاگ | قالب
گالری عکس
دریافت همین آهنگ

.

.

مذهبی فوتو

کد سرای مذهبی

GET COD http://www.farsbux.ir/?r=rezayi
» تهیه و تنظیم:خادم الشهداء
منوی کاربر
ارسال مطلب ویرایش پروفایل پنل کاربری صندوق پیام ارسال پیام پیام های ارسال شده تالار گفتمان خروج
مطالب اخیر وبگاه

     خواستگاری در قران کریم

 

سوره قصص/۲۱الی ۲۹:

 

۲۱/قصص:- ولما توجه تلقاء مدین  قال عسی ربی ان یهدینی سواء السبیل .

 

نکته اخلاقی :

 

 ۱- داماد بایددر همه حال توکل به خدا کند و از خدا بخواهد که هدایتش کند.

 

۲- در هر حالی نباید مغرور بود و احساس نکرد که نیاز به دعا یا هدایت ندارد.

 

۳- در هر حالی هم باید امید وار بود ( عسی ربی..)

 

۲۲/قصص:

 

ولما ورد ماء مدین وجد علیه امة من الناس یسقون و وجد من دونهم امراتین تذودان قال ماخطبکما قالتا لانسقی حتی یصدر الرعاء و ابونا شیخ کبیر.

 

۱- مرد باید وقتی وارد بر شهری یا مکانی جدید میشود بسیار حواسش را جمع کند و دقیق بررسی کندکه اطاف چه می گذرد .

 

۲- ناگهان دید دو دختر جوان منتظر هستند برای اینکه خلوت بشود تا گوسفندان خود را سیراب کنند .

۳- (قال ما خطبکما)یکی از صفات داماد این است که ناموس مردم را ناموس خود بداند وغیرتش را برای همه نوامیس مردم تقسیم کند و حساسیت بخرج دهد



تعداد بازديد : 216
نویسنده خدادادرضایی در شنبه 25 بهمن 1398 | نظرات()



تعداد بازديد : 196
نویسنده خدادادرضایی در دو شنبه 13 بهمن 1393 | نظرات()

سبک زندگی در نظریه‌های رایج اجتماعی و به ویژه در مطالعات فرهنگی به عنوان مسئله‌ای متأخر و برای معرفی وضعیتی که به ویژه بعد از پایان جنگ جهانی دوم و دوره‌ای که از آن به پست‌مدرن تعبیر می‌شود، در فرهنگ جامعه‌ی مدرن ظاهر شده است به کار گرفته می‌شود. در عین حال اما در نگاهی عمیق‌تر به عنوان بخش عینی و شیوه‌ی زندگی مردمانِ در لوای یک فرهنگ، قابل تعریف بوده و از این حیث، قدمت آن به قدمت انسان و فرهنگ خواهد بود.
 
با این همه، اما طرح مسئله‌ی سبک زندگی در جامعه‌ی ایران، علی‌رغم این قدمت تاریخی و نیز علی‌رغم مسئله‌ساز و پروبلماتیک بودن آن برای فرهنگ سنتی جامعه‌ی ایران و به ویژه عنصر اساسی و قوام‌بخش فرهنگ جامعه‌ی ایران، یعنی ارزش‌ها و عقاید دینی و نیز علی‌رغم ورود بیمارگونه و کنده‌شده از بستر فرهنگی و تاریخی مطالعات فرهنگی در جامعه‌ی علمی و نظام دانشگاهی کشور که سبک زندگی به ویژه جوامع و گروه‌های سرکوب‌شده در سیطره‌ی فرهنگ مدرن را به عنوان یک مسئله‌ی محوری مورد توجه و نظریه‌پردازی خود قرار داده است، از آن‌چنان اقبالی در میان نهادهای برنامه‌ریز، سیاست‌گذار و مجری فرهنگی کشور نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز نهادهای علمی‌ای که وظیفه‌ی شناسایی مسائل و مشکلات جامعه و نیز طرح راهبردهای اساسی جامعه را در حوزه‌های مختلف اجتماعی و از آن جمله فرهنگ در جهت تحول مناسب آن برعهده دارند و از جمله‌ی آن‌ها باید به حوزه‌های علمیه، نیز نظام دانشگاهی، پژوهشگاه‌ها و مؤسسات علمی و پژوهشی اشاره کرد، برخوردار نبوده و در محتوای برنامه‌ریزی‌های آنان و نیز در تحقیقات و سرفصل‌های پژوهشی اینان، جایگاه چندانی را به خود اختصاص نداده است.



تعداد بازديد : 161
نویسنده خدادادرضایی در سه شنبه 16 دی 1393 | نظرات()

آغاز امامت امام زمان (عج) مبارک و فرخنده باد برتمام شیعیان جهان وهمچنین بازدیدکنندگان این وب



تعداد بازديد : 154
نویسنده خدادادرضایی در سه شنبه 16 دی 1393 | نظرات()

وجه تمایز شیعیان جهان در طول تاریخ اسلامی با دیگر مسلمانان الگوپذیری از امامان معصوم، و مقتدا قرار دادن این رهروان راستین شریعت محمدی ـ صلی الله علیه و آله ـ و عشق و ایمان حقیقی به این مشعلان فروزان جامعه بشری بوده است. به دلیل اعتقاد به مشروعیت انحصاری امام معصوم و منصوص بود که در نزد شیعه تا قبل از غیبت، تمامی قدرتهای حاکم صراحتاً نامشروع تلقی می‌شوند و از زمان غیبت به بعد نیز سازش و همراهی با حکومت‌هایی که جامع شرائط نیابت از امام غایب نبوده‌اند اگر نه ناممکن بلکه همواره دشوار بوده است.

 شیعیان همواره در اقتدا به امامان خویش در سازش‌ناپذیری با حاکمان جور شهره بوده‌اند و عزت و افتخار خود را در قیام بر علیه باطل جستجو می‌کرده‌اند. در بررسی و تبیین بهتر این مسئله توجه به دلایل قیام امام حسین ـ علیه السّلام ـ برای درک بهتر نوع الگوپذیری شیعیان از ایشان در کسب عزت و افتخار اسلامی ضروری است که در اینجا با توجه به حفظ اختصار تنها به ذکر دو نمونه اکتفا می‌کنیم



تعداد بازديد : 163
نویسنده خدادادرضایی در چهار شنبه 28 آبان 1393 | نظرات()

يا امام سجاد! اي حقيقت سجده
تو را از گريه و نيايش آفريدند، از اشک و عبوديت،
از خضوع و توکل. تو را از ندبه و مناجات آفريدند
نفس نفس تسبيح بودي و هر سپيده دمي خداوند
بهشتي ديگر از نيايش تو مي آفريد.
حزن فصيحت، کلمه به کلمه حکمت بود و جان
آسمان، سجاده خيس تو بود، هنگام که باران را مي سرودي
و چه عارفانه، کلماتت فانوس شب هاي
مناجات عاشقان شد
يا امام سجاد
در صفحه صفحه صحيفه تو، عطر بهشتي ات رامي شنويم





تعداد بازديد : 144
نویسنده خدادادرضایی در چهار شنبه 28 آبان 1393 | نظرات()

عوامل فساد و چگونگی تهاجم فرهنگی دشمن و وظایف ما در برابر آن چیست ؟

برای شناخت وظیفه و چگونگی مقابله با فساد در جامعه ابتدا لازم است که عوامل و موجبات فساد را موردشناسایی قرار داده و سپس به راههای مقابله با آن بپردازیم:

الف ـ عوامل ایجاد فساد در جامعه و تأثیرات مخرّب آنها:

    ۱ـ مشروبات الکلی: که عوامل مخرب آن :

 نوشیدن آن آدمی را سست اراده،

 بی هویت  و بی شخصیت می‏سازد و

 موجب سلب توفیقات

 ودوری از خداوند می‏گردد

و هم از نظر جسمی

 و هم از نظر روانی

 و هم از نظر اجتماعی، پیامدهای ناگوار به دنبال داشته

 و زمینه بسیاری از جرائم را فراهم می‏کند.

    ۲ـ قماربازی،



تعداد بازديد : 154
نویسنده خدادادرضایی در دو شنبه 26 آبان 1393 | نظرات()

برنامه ای اساسی برای دعوت یکدیگر برای عمل به اسلام:
شرائط موعظه و جذبه دینی در جامعه:

قال الصادق(ع)( سفینة البحار ماده عمل)
{کُونُوا دَعَاةَ الناسِ بِاَعْمَالِکُمْ وَ لاَ تَکُونُوا دَعاةً بِاَ لْسِنَـتِـِکُمْ.}

اول: عمل و اثر عمل بیش از اثر تبلیغ است.
حضرت علی(ع) در خطبه ۱۷۵ می‎فرماید:
ای مردم به خدا سوگند شما را به هیچ طاعتی تشویق نمی‎کنم مگر، قبلا‌ً خودم آن را انجام داده‎ام و از هیچ کار خلافی شما را باز نمی‎دارم مگر اینکه پیش از شما از آن دوری جُسته‎ام.
امام صادق(ع) می‎فرماید: (نورالثقلین ج۱ /ص ۷۵)
از کسانی که در روز قیامت عذابشان از همه شدیدتر است کسی است که سخن حقّّی بگوید و خود به غیر آن عمل کند.
(فصلت/۳۳){وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صَالِحاً وَ قَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ.}
بهترین گویندگان دارای ۳ خصلتند:
۱- دعوت مردم به الله
۲- عمل صالح
۳- تسلیم در برابر حق. (افراط و تفریط می‎کنند)
(بقره/۴۴){أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ وَ أَنتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ}.



تعداد بازديد : 141
نویسنده خدادادرضایی در دو شنبه 26 آبان 1393 | نظرات()

- مشکلات و مصائب گاهی به دلیل  امتحان و آزمون ماست
سوره نمل (۴۷)
{ قالُوا اطَّیَّرْنا بِکَ وَ بِمَنْ مَعَکَ قالَ طائِرُکُمْ عِنْدَ اللَّهِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تُفْتَنُونَ }
گفتند: ما به تو و همراهانت فال بد زده‏ایم [و شما را سبب بروز این همه مشکلات و بدبختى خود مى‏دانیم‏]. گفت: سبب بروز مشکلات و بدبختى شما [طغیان و گناهان شماست که عکس العملش‏] نزد خداست، [ربطى به ما ندارد] بلکه شما گروهى هستید که [به مشکلات و مصایب‏] امتحان مى‏شوید [شاید به این سبب توبه کنید و مؤمن شوید.]
۲- شومی و نکبت نتیجه کفر و طغیان است
سوره یس (۱۹)
{ قالُوا طائِرُکُمْ مَعَکُمْ أَ إِنْ ذُکِّرْتُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ }
گفتند: شومى شما از خود شماست [و این شومى نتیجه کفر و طغیان و گناه است، شگفتا!] آیا اگر به شما تذکر دهند [آن تذکر سعادت بخش را به شومى و فال بد مى‏گیرید؟ نه، شومى از ما نیست‏] بلکه شما مردمى تجاوزکارید
۳- وجود انسانهای فرعون صفت و متکبر باعث نکبت میباشند
سوره اعراف (۱۳۱)
{فَإِذا جاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قالُوا لَنا هذِه‏ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یَطَّیَّرُوا بِمُوسى‏ وَ مَنْ مَعَهُ أَلا إِنَّما طائِرُهُمْ عِنْدَ اللَّهِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ }
پس هنگامى که رفاه و نعمت به آنان روى مى‏کرد، مى‏گفتند: این به سبب [شایستگىِ‏] خود ماست، و چون گزند و آسیبى به آنان مى‏رسید، به موسى و همراهانش فال بد مى‏زدند آگاه باشید که [سررشته و] علت شومى و نحوست فرعونیان [که عکس‏العمل زشتى‏هاى خود آنان است‏] نزد خداست، ولى بیشترشان نمى‏دانند



تعداد بازديد : 134
نویسنده خدادادرضایی در دو شنبه 26 آبان 1393 | نظرات()

مطلب سوم
زنان اگر پاکدامن نباشند  نقشه هاى شوم و فتنه انگیز خواهند کشید  (یوسف/۵۱)
{قالَ ما خَطْبُکُنَّ إِذْ راوَدْتُنَّ یُوسُفَ عَنْ نَفْسِهِ قُلْنَ حاشَ لِلَّهِ ما عَلِمْنا عَلَیْهِ مِنْ سُوءٍ قالَتِ امْرَأَةُ الْعَزیزِ الْآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَا راوَدْتُهُ عَنْ نَفْسِهِ وَ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقینَ}اقرارزلیخا بعداز رسوایی و ۱۴زندانی یوسف

‏ مقایسه زن یاقوتی با طاغوتی:
۱- زن مسلمان دارای آزادی انسانی، معنوی، و علمی است در مسیر مسائل معنوی
زن طاغوتی دارای آزادی حیوانی است در مسیر شهوات
۲- زن مسلمان: دارای حجاب، حیاء، ، و فداکاراست  برای حفظ این ۳ خصیصه حاضراست جانش را هم بدهد
زن طاقوتی بی حیاء ؛ بی حجاب ؛ بی وفا   و عشقی زود گذر دارد وچون حریم و حیاء ندارد فداکار هم نخواهد بود.
۳- زن مسلمان: زندگی او دارای عقد شرعی براساس مِهر و مودّت.
زن طاغوتی: داری پیوندی متزلزل براساس احساسات و مادیّت.
۴- زن مسلمان: آرایش خود در منزل فقط و فقط برای شوهر خود.
زن طاغوتی: آرایش{بهداشت فردی و اجتماعی}او در غیر منزل برای همه خواهد بود
۵- زن مسلمان: همچون مُرواریدی در صدف(کَاَنَّهُمْ لُولُوءٍ مَکْنُون) (در صندوقهای رمزدار)
زن طاغوتی: همچون جواهرات بَدَلی بدون پوشش در کنار خیابان
روی گلیم به فروش می رسد
۶- زن مسلمان همه عشق خود را تقدیم به شوهر خود می کند
زن طاغوتی آخرین عشق خود آنهم به طور کاذب تقدیم همسر خود میکند
‎ ۷- زن مسلمان: برای خود، همسر، خانواده، آشپزی، خیاطی، کارهای هنری انجام میدهد‎
زن طاغوتی: برای خود و دیگران، برای خودنمائی، کارهای هنری انجام می دهد
۸- زن مسلمان: با ابتکار، اعتدال در امور اقتصادی، صرفه جوئی می کند ‎
زن طاغوتی: با اسراف، تبذیر، در امور مالی اقتصاد خانواده را متزلزل می کند
۹- زن مسلمان فرزندانش را در آغوش خویش بزرگ می کند ونسبت به نیازهای عاطفی و دینی فرزندش توجه دارد
زن طاغوتی: بچه هایش باری به هر جهت بزرگ می شوند
۱۰- زن مسلمان: با هنر شوهر داری و کدبانوئی و تأمین اسکان خاطر نیروی شوهرش را برای کارهای اجتماعی چند برابر می کند
‎  زن طاغوتی: مجال و فرصتی برای این کار ندارد.
(دم درب خانه می نشیند و خودنمایی می کند و به دیگران نشاط می دهد ولی با خستگی و افسردگی با شوهرش برخورد می کند !

 



تعداد بازديد : 159
نویسنده خدادادرضایی در دو شنبه 26 آبان 1393 | نظرات()

- مُنافِسه: چشم و همچشمی
۲- توقعات بی جا و زیاد
برادر: وقتی خانمت مریض است طبع او سرد است وخلق او تنگ است پس  انتظار کارکردن از او نداشته باش!
خانم : وقتی همسرت از کار برمیگردد و هنوز خستگیش را بدر نکرده نیازهایت را به او نگو !
۳-    بدخلقی:
برادر : وقتی در دنیا حریف یک حوری دنیایی در یک منزل ۲۰۰متری نشدی چطور در آخرت در آن باغها و کاخها می توانی حریف هزاران حوری بهشتی بشوی !
پس نق نزن ! کتک کاری نکن ! عصبانی نشو! با بچه ها صحبت کن ! زنت را هم سبک نکن ! اگر عاقلی !
۴- دوری زن و مرد از یکدیگر:
برادر: خانمت نباید بفهمد که تو بدون همسرت می توانی راحت بخوابی !
خانم : همسرت نیز نباید بفهمد که تو بدون شوهرت خوابت می برد !
مواظب باش عشق همانند نمک و یا خال سیاه بر صورت می ماند ولی مواظب ابش که خال خالی نشی !



تعداد بازديد : 157
نویسنده خدادادرضایی در دو شنبه 26 آبان 1393 | نظرات()

تدارک زندگی و شاد زنده:
اولین نکته :کنار گذاشتن خیال است  :
گلهای زندگی زنده: مودّت و محبت است
خارهای زندگی مرده: خشم و غضب است.
دومین نکته : جدّی و علنی ترین مسئله در اسلام: ازدواج است.
امام صادق(ع) فرمودند: در ۳ مورد شب نشینی اشکال ندارد.
۱- تلاوت قرآن.
۲- یادگیری علوم
۳- بردن عروس به خانه بخت
فرمودند: صبر کنید سحر شود تا مردم بخوابند و نبینند و نفهمند قاطری را که عروس بر آن سوار می‎شد،
سومین نکته : زندگی را جک و شوخی نگیریم.
مثال: ساختن یک ساختمان مهندس و عمله کار کرده می‎خواهد.  کمال زن در شوهر اوست و بالعکس:
چهارمین نکته : باید بفهمیم وباورداشته باشیم که : هیچ داغی بدتر از داغ همسر نیست.
کربلا تابلوی همسر داری است.
۱- قصه رباب و امام حسین(ع).
یکسال بیشتر رباب بعد از امام حسین(ع) زنده نبود. مادام زیر آفتاب می‎نشست. تشنگی تا او را از طاقت نمی‎انداخت، آب نمی‎خورد. آب گرم و داغ می‎نوشید. تا زنده بود، خانه زینب بود چون بوی شوهر را از زینب استشمام می‎کرد. در کربلا از شکاف خیمه حسین را می‎دید که به میدان می‎رفت تا حسین شرمنده نشود.
وقتی رباب بر جلسه یزید وارد شد و سر حسین(ع) را دید پرید و سر حسین را به آغوش گرفت ولی یادش رفت که به پای او با طناب تمام پاهای بچه‎ها را بسته‎اند. و لذا همه روی زمین افتادند مأمورین آنقدر به رباب شلاق زدند زینب وساطت کرد. بعد رباب فرمود ای کاش شلاق می‎خوردم ولی بیشتر سر حسین بر دامانم می‎بود.
۲- دختر *جَحش



تعداد بازديد : 126
نویسنده خدادادرضایی در دو شنبه 26 آبان 1393 | نظرات()

  • هر عالمی، ادبی دارد. ادب در باطنی ترین معنای خود، تجلی نسبت میان آدمی و هستی است. ادب ظهور معنایی است که ما از نحوه ی بودمان در عالم دریافت می کنیم. اما در فهم ظاهری و اجتماعی، ادب اصطلاحاً رعایت قواعدی است که با تایید عموم اهالی آن عالم همراه است و عدم رعایت آن شماتت و تقبیح آنها را در پی دارد. متناسب با بنیان های نگرشی هر حوزه ی تمدنی، ادب آن عالم با دیگری تفاوت پیدا می کند.
بطور مثال در فهم ادب کلان شهرهای مدرن به نوعی رفتار خاص اشاره می شود که اصطلاحاً (civil Inattention)  یا بی توجهی مدنی گفته می شود. بی توجهی مدنی یعنی اینکه شهروند جامعه ی مدرن در مواجهه ی اتفاقی با رهگذران آشنا، بجای آغاز گفتگو و احوالپرسی، تغافل می کنند، و از کنار آنها با بی اعتنایی می گذرند. بشر جدید علیرغم سعی وافری که در تحریک کنندگی و جلب نظر دیگران دارد ولی باطناً از بودن با آدمیان می هراسد. او خاص می پوشد، خاص آرایش می کند، خاص می خرامد، خاص حرف می زند، اما در عین حال بی اعتنا و منفرد باقی می ماند. بنابراین می توان گفت ادب زندگی اجتماعی در کلان شهرهای مدرن دقیقاً نوعی بی ادبی در اجتماع مسلمین است. در کلان شهرهای مدرن، آنچه که عرفاً رفتار گرم و صمیمی خوانده می شود، به نوعی فضولی و مزاحمت تعبیر می شود. برهمین سیاق، شهروند مدرن حتی وقتی رهگذری میخواهد از او وقت را بپرسد یا در پیدا کردن نشانی از او کمک بگیرد، احساس عدم امنیت می کند. درحالیکه ادب اجتماعی ایران پیشاتجدد متضمن برقراری ارتباطات میان فردی وثیق ولو به بهانه های کوتاه مدت و گذری بوده است.(به روایاتی مراجعه کنید که به پرسیدن اسم همسفر و جویا شدن احوال او در موقعیت های مختلف اشاره دارد.)                                                       متن  در ادامه مطلب



تعداد بازديد : 108
نویسنده خدادادرضایی در چهار شنبه 21 آبان 1393 | نظرات()

اهداف: از جمله موضوع هاي اساسي كه پژوهش در آن از جايگاه ويژه اي برخوردار است، سبك زندگي اسلامي است. سبك زندگي اسلامي چيست و ويژگي هاي آن از منظر قرآن و روايات چه مي باشد و نيز شاخصه هاي انسان متعالي، اصول و مباني سبك زندگي اسلامي، وجه تمايز و امتياز سبك زندگي اسلامي با ديگر روش هاي زندگي و نيز ماهيت و غايت سبك زندگي اسلامي و نقش انسان شناسي و جهان بيني و هدف زندگي در سبك زندگي چيست.

 

روش ها: هر مكتب و مذهبي، سبك زندگي براي بشريت ارايه می‌دهد و مدعي است، جامعه مطلوب و زندگي سالم در نتيجه پيروي از روش زندگي است كه آنان ارايه می‌نمایند. حقيقت اين است وقتي سخن از سبك زندگي اسلامي و حيات طيبه به ميان می‌آید، دو امر به ذهن تداعي می‌کند. به ديگر سخن گزاره حاكي از سبك زندگي اسلامي و حيات طيبه، متضمن دو گزاره ديگر هم هست: الف) وضع موجود جوامع بشري دچار آسیب‌ها و آفت زده سبك زندگي غير اسلامي است. ب) چيستي و چگونگي سبك زندگي اسلامي و حيات طيبه و ديگري امكان حصول به اين سبك زندگي است. در این پژوهش تلاش شده است در راستای رسیدن به سبک زندگی اسلامی، حیات طیبه از منظر قرآن مورد بررسی قرار گیرد.

 

يافته ها: یافته ها حاکی از آن است که ايمان و عمل صالح، ملاك و معيار اساسي سبك زندگي اسلامي و دستيابي به حيات طيبه است. حيات طيبه و لقاي پروردگار، هر دو، با ايمان و عمل صالح به دست می‌آید. از آن جهت كه «حيات» سبب حس و حركت در همه موجودات است، «حيات طيبه» نيز سبب شهود حق تعالي و سير در تجلّيات انوار الهي و سبك زندگي جديد نوراني براي آدمي می‌گردد.

 

نتيجه گيري: از آنجا که موضوع سبک زندگی اسلامی و نیز قانون‌مند کردن آن برای همه بشریت، آن گونه که شایسته این مهم باشد، چندان مورد توجه قرار نگرفته است، پژوهش در حیات طیبه که یک اصطلاح قرآنی است و بررسی ویژگی‌های زندگی مرتبط با آن می‌تواند ما را به سبک زندگی مورد قبول اسلام رهنمون سازد.

 

کلمات کلیدی: سبك زندگي,اسلام,قرآن,حيات طيبه,جامعه آرماني

 متن در ادامه مطلب



تعداد بازديد : 131
برچسب ها : ,
نویسنده خدادادرضایی در چهار شنبه 21 آبان 1393 | نظرات()

 

اسلام براي همسايه داري مانند امور ديگر، آدابي در نظر گرفته است، چنا ن كه رسول گرامي اسلام مي فرمايد: «للجار حقّ؛ همسايه حقي دارد.» آدابي كه اسلام براي همسايه داري در نظر گرفته است فراوان است كه به مهم ترين آنها مي پردازيم.
رازداري و عيب پوشي
اگر افراد يك محل در مدت طولاني با يكديگر همسايه باشند، كم كم از اسرار زندگي همديگر آگاه خواهند شد. از آنجا كه آشكار ساختن اسرار زندگي مردم و فاش كردن عيب هاي آنان، بسيار نكوهيده است، مؤمن نبايد در كار ديگران كنجكاوي كند و به دنبال عيب جويي باشد. اگر هم به صورت اتفاقي، از رازي آگاه شد، بايد آن را پنهان بدارد، چنان كه امام سجاد(ع) مي فرمايد: «اگر بر عيب همسايه ات آگاه شدي، بايد آن را پنهان سازي.»

 

مدارا و خوش همسايگي
تضاد و مزاحمت از پي آمدهاي ناگزير در زندگي اجتماعي است. ممكن است كم توجهي و عمل نكردن بعضي افراد به آداب اسلامي، آسايش را از ديگران بگيرد و آنان را بيازارد. اين امر زمينه ساز كدورت ها و درگيري هاي بعدي مي شود. در اين صورت، شايسته است طرفي كه از همسايه خود كم لطفي ديده است، آزار همسايه را تحمل كند. اگر هم ناچار به نشان دادن واكنش شد، با رويي گشاده و زباني نرم به وي گوشزد كند، به گونه اي كه آن تذكر به اصلاح او كمك كند و موجب رنجش خاطرش نشود. امام كاظم(ع) در اين باره مي فرمايد: «لَيْسَ منّا مَنْ لَمْ يُحسنْ مُجاوَرَةَ مَنْ جَاوَرَه؛ از ما نيست كسي كه با همسايه اش خوش رفتاري نكند»

 


رسيدگي به يكديگر
حُسن هم جواري ايجاب مي كند همسايگان از مشكلات يكديگر باخبر شوند، در رفع آن كوشا باشند و خود را به بي خبري نزنند، چون «مِنْ الْمروَّة تَعهُّد الجِيرانِ؛ رسيدگي به [امور] همسايگان، از جوان مردي است».
رسول خدا صلی الله علیه و آله در اين باره مي فرمايد:
حق همسايه آن است كه اگر براي كرايه از شما درخواست كمك كرد، به او كمك كنيد. اگر وام خواست، به او بپردازيد و هرگاه تهي دست شد، از او دست گيري كنيد... .
  تهنيت هنگام شادي، تعزيت هنگام مصيبت
امروزه دنياي ماشيني موجب شده است كه روابط عاطفي و انساني به ضعف و خاموشي بگرايد. انسان ها و همسايگان نزديك، از حال يكديگر بي خبر باشند، به گونه اي كه حتي پس از چندين سال همسايگي، نام يكديگر را هم ندانند، اين در حالي است كه آداب اسلامي حكم مي كند انسان مؤمن در هيچ شرايطي، از همسايه خويش غافل نباشد. پس در غم، شادي، بيماري و فوت همواره كنارش باشد و او را تنها نگذارد. رسول خدا صلی الله علیه و آله در اين باره مي فرمايد:
حق همسايه آن است كه... چنانچه خيري به او رسيد، به او تبريك بگوييد. هنگام بيماري به عيادتش برويد. در مصيبت ها به او تسليت بگوييد. اگر فوت شد، در تشييع جنازه اش حاضر شويد

 



تعداد بازديد : 125
نویسنده خدادادرضایی در چهار شنبه 21 آبان 1393 | نظرات()

در اسلام برای تشكیل خانواده ، استانداردهایی معرفی شده است . هرقدر اركان تشكیل دهنده خانواده با آن استانداردها منطبق باشند به همان مقدار از شایستگی ، برتری واستحکام  برخوردار خواهند بود. از این رو، به طور اجمال می توان گفت خانواده مستحکم  از نظر اسلام ، آن است كه اركان آن شایسته و منطبق با استانداردهای اسلامی باشد، مناسبات و روابطی منطبق با آموزه های دینی بر آنها حاكم باشد، خروجی آن انسانهایی شایسته وموثر در ساخته شدن جامعه ایده آل اسلامی باشد. واما ملاك برتری، از نظر اسلام ، مال و ثروت و مانند آن نیست كه كسی به آنها ببالد. برتری خانواده به انطباق آن با استانداردهای اسلامی و برخورداری از ویژگیهای ارزشی و فضیلت هاست.



تعداد بازديد : 194
نویسنده خدادادرضایی در چهار شنبه 21 آبان 1393 | نظرات()

صبر و استقامت
      در زندگي همه پيامبران و اولياي الهي، «صبر» جايگاه ويژه اي دارد. در حيات حسيني نيز صبوري و استقامت در راه هدف و مبارزه و جهاد، درس آموز است.
      کسي مي‌تواند با فشارهاي دروني و بيروني مقابله کند و اهل مبارزه و جهاد باشد که از عنصر «صبر» برخوردار باشد. در عاشورا، با اوج اين صفت نيروبخش مواجهيم، چيزي که امام و اصحابش و خانواده اش را چهره پيروز اين مبارزه ساخت.
امام وقتي حرکت خود را آغاز کرد، فرمود:
      «ايها الناس: فَمَن کان منکم يصبرُ علي حدِّ السّيف و طَعن الأسنّه فَليقُم مَعَنا و الاّ فلينصرف عنّا»1؛ اي مردم! هر که از شما که بر تيزي شمشير و ضربت نيزه‌ها تاب تحمل و استقامت دارد با ما بماند و الا از همراهي ما برگردد.
      امام، شرط همراهي افراد را در اين حماسه، «صبر» دانست. شعار ايستادگي و مقاومت، در خطبه‌ها و رجزهاي امام و ديگر شهدا ديده مي‌شود. حتي امام روز عاشورا در خطبه اي که با «صبراً بني الکرام» آغاز مي‌شود، آن همراهان شريف و بزرگ زادگان را دعوت به صبر کرد و فرمود استقامت کنند، چرا که مرگ، پلي است که آنان را از رنج و سختي اين دنياي فاني به وسعت بي نهايت بهشت برين منتقل مي‌سازد.2
      اين کلام امام حسين عليه السلام که فرمود: «نصبر علي بلائه و يوفنا اجور الصابرين»3؛ بر بلا و آزمون الهي صبر مي‌کنيم، خدا هم پاداش صابران را به ما مي‌دهد. درس ديگري از صبر آموزي‌هاي امام عاشورا است. در زيارت نامه‌هاي مختلف امام حسين عليه السلام نيز به آن حضرت به عنوان پيشوايي که جهاد و صبر کرد تا خونش در راه خدا ريخته شد، خطاب مي‌کنيم.
      زندگي به سبک اباعبدالله عليه السلام، حتماً با استقامت و صبر همراه است، چرا که حادثه کربلا،‌آموزگار مقاومت بود و قهرمانان عاشورا، الهام دهندگان صبوري و شکيبايي‌اند. حضرت امام خميني نيز در پيامي که ملت ايران را به مقاومت در برابر حملات دشمن بعثي به شهرها فراخواند، روي اين عنصر تکيه داشت و خانواده‌هاي شهدا و مفقودين و اسرار و جانبازان را با اين ويژگي که: «زندگي با عزت را در خيمه مقاومت و صبر، بر حضور در کاخ‌هاي ذلت و نوکري ابرقدرت‌ها و سازش و صلح تکميلي ترجيح مي‌دهند» ستود.4
حيات برتر
      برخي زندگي را تنها خوردن و آشاميدن و استراحت و لذت مي‌دانند.
      ولي حيات، مفهومي عميق تر و متعالي تر از اين دارد. عمر انسان، تنها با سال‌هايي که مي‌گذارند تعيين نمي شود ، بلکه عمل مفيد و صالح و اهداف برتر و تلاش براي دست يابي به کمالات انساني است که ارزش عمر انسان و حيات او را تعيين مي‌کند.
حسين بن علي عليه السلام هيج وابستگي و دلبستگي به اين دنيا نداشت. دنيا را در معرض زوال و فنا مي‌ديد و مي‌فرمود که دنيا چراگاهي است که پيشينيان از آن چريده اند و خيري در آن نيست و چيزي جز اندک از آن باقي نمانده است.5
      زندگي در کنار ظالمان را ماية دلتنگي و ملال مي‌دانست (والحياه مع الظالمين الا برماً)6 و انتخاب انسان را در ارزش حيات او مؤثر مي‌شمرد و هرگز حاضر نبود تن به عار و ننگ بدهد (الموت اولي من رکوب العار) و مرگ در راه عزت را «حيات جاويد» مي‌دانست: «ليس الموت في سبيل العز الا حياه خالده».7
اين نگرش نسبت به حيات، افقي عالي تر از حيات حيواني است و هر چه افق ديد، برتر و وسيع تر باشد، زندگي هم متناسب با آن خواهد بود.
      زندگي بي مرگ در سايه جهاد و شهادت، حاصل عمر کساني است که جايگاه والاي انساني خود را مي‌دانند و حيات را تنها در محدوده ولادت تا مرگ، خلاصه نمي کنند. به تعبير امام امت: «شهادت در راه خداوند، زندگي افتخارآميز ابدي و چراغ هدايت براي ملت هاست»8 از اين رو، حسين بن علي زنده جاويد است و هر روز، انسان‌هاي مستعد را هدايت و راهنمايي مي‌کند و اين است مفهوم حيات برتر.
انتخاب برتر
      لحظه لحظه زندگي انسان، برخوردار از انتخاب است و سعادت يا شقاوت افراد را هم همين انتخاب هايشان رقم مي‌زند. در وجود انسان،‌عقل و نفس وجود دارد. جاذبه دنيا و آخرت، او را به اين سو و آن سو مي‌کش. کشش‌هاي نفساني يا رحماني، انسان را يا برتر از فرشته مي‌سازد، يا پست تر از حيوان مي‌کند، تا انتخاب انسان چه باشد.
      همه صحنه‌هاي عاشورا از آغاز تا پايان انتخاب بود. امام مي‌توانست در مدينه بماند و تسليم باشد. ولي هجرت به مکه و کوفه را برگزيد. مي‌توانست با حکومت يزيدي سازش کند ولي جهاد و شهادت را انتخاب کرد. مي‌توانست از مکه به هر شهر ديگر برود، ‌ولي کوفه را برگزيد. مي‌توانست به زندگي مرفه چند روزه دنيا بينديشد ولي آخرت و سعادت ابدي را انتخاب کرد. وقتي در وسط راه، از شهادت مسلم و متفرق شدن يارانش در کوفه با خبر شد، مي‌توانست برگردد، ولي ادامه را را انتخاب کرد. وقتي در مکه بود، حاکم مدينه مي‌خواست از يزيد براي امام حسين عليه السلام امان بگيرد؛ ولي امام با بيان اين که «فخير الأمان امان الله»،9 زير بار ذلت بار ظالمان نرفت. ياران او نيز چنين بودند. شب عاشورا امام بيعت را از آنان برداشت، تا هر که مي‌خواهد برگردد، ولي اصحاب وفادارش بقا را برگزيدند و تا شهادت، ماندند. حرّ مي‌توانست همچنان فرماندهي از لشکر کوفه باقي بماند، ولي پيوستن به امام حسين و دست يافتن به شرافت شهادت را انتخاب کرد.
و... بسياري از اين انتخاب‌هاي برتر که هر کدام مي‌تواند سرنوشت انسان را رقم بزند و عوض کند.
پيروان سيدالشهدا نيز اهل انتخاب برترند و هرگز رضاي خلق را بر رضاي خالق ترجيح نمي‌دهند و به خاطر دنيا، دين را زير پا نمي گذارند و براي لذات دنيوي، سعادت اخروي خود را تباه نمي کنند.
متاع کفر و دين بي مشتري نيست
گروهي آن، گروهي اين پسندند

پي نوشت:
1. ينابيع الموده، ص 408.
2. نفس المهموم، ص 135.
3. بحارالانوار، ج 44، ‌ص 367.
4. صحيفه نور، ج 20، ص 59.
5. ان هذه الدنيا قد تغيرت و تنکرت... (تحف العقول، ص 245).
6. مناقب، ج 4، ص 68.
7. اعيان الشيعه، ج 1، ص 581.
8. صحيفه نور، ج 10، ص 110.
9. وقعه الطف، ص 155.



تعداد بازديد : 122
نویسنده خدادادرضایی در دو شنبه 19 آبان 1393 | نظرات()

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



عضویت سریع
نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان سبک زندگی اسلامی و آدرس islamiclifestylegod.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نویسندگان
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
طراح قالب
ثامن تم